Rujukan Maklumat

PENYOKONG BN BUAT PROVOK JATUH MOTOR, DIBANTU UNIT AMAL

Wednesday, 26 September 2012

PANAS!! DR. MAZA CABAR ULAMA' UMNO FATHUL BARI BERDEBAT!!


Baru 3 hari lepas aku buat tajuk [DR. ASRI SINDIR SIAPA NI]
hari ini Dr. Asri Zainul Abidin atau lebih dikenali sebagai Dr. MAZA mengajak Ulama' UMNO berdebat.

Ulama'..? errr.. panggil Ustaz je lah..
rasanya belum capai tahap "pakar" dalam bidang dia lagi untuk kita gelar dia sebagai ulama', untuk berdialog..
atau pun senang kita kata, Dr. MAZA ajak ustaz UMNO berdebat..


Dr. MAZA mencabar Ustaz UMNO ni sebab dirasakan berdialog secara berdepan-depan lebih baik dan lebih banyak memberi manafaat kepada orang
ramai....



Selama ini mereka berdua memang selalu berdialog di dalam twitter..
tapi yang selalu nampak kebudak-budakan adalah Ustaz UMNO tu,si Fathul Bari tu..

Sikit-sikit nak 'CC' kan kepada Dr. MAZA..
sikit-sikit sebut nama Dr. MAZA...
mungkin Fathul Bari ni ada masalah dalaman sikit dengan Dr. MAZA..

Satu contoh aku bagi kat sini..


Jadi,Bagi memudahkan cara dan lebih berkhemah,tidak hanya Fathul Bari menunjukkan sikap kebudak-budakan di dalam twitter..

Maka Dr. MAZA pun ajaklah Ustaz Fathul Bari berdialog...
dengan tajuk dialog yang dicadangakan adalah : -
Dr. Asri vs Ustaz Fathulbari: Islam dan Cara Menegur Pemerintah. 

Dan nampaknya Ustaz UMNO ni seakan sudah bersetuju menerima cabaran Dr. MAZA ni..


Tapi sekali lagi Ustaz UMNO ni menunjukkan sikap kebudak-budakan..
dia konon-kononnya mencabar Dr. MAZA menjemput semua pemimpin utama negara termasuklah Sultan Johor..

Mungkin Ustaz UMNO ni bermaksud dengan tajuk dialog "menasihati pemimpin" ini,kehadiran Sultan Johor akan menyebabkan Dr. MAZA kegusaran dan bimbang,lantas kelantangan suara akan jadi "perlahan".

Itulah yang aku katakan sikap budak-budak..
nak gaduh,tapi nak panggil bapak.. "aku panggil bapak aku kang.."
kah..kah..kah...

33 comments:

  1. Jangan mudah terpedaya lakonan Fathul Bari dan Dr Asri tu. Untuk pengetahuan semua kedua dua mereka itu ada berfahaman wahabi. Untuk mengaburi mata orang ramai mereka berdua ni saling nampak tak ngam dan tak sebulu sebaliknya sama sama berganding bahu menyebarkan fahaman wahabi. Seorang menyebar fahaman mereka dalam umno seorang lagi bebas tanpa parti. Kedua dua mereka pernah mengutuk syair Iman Syafie.

    ReplyDelete
    Replies
    1. aikk..? bila masa pulak Fathul Bari tu pernah kutuk imam syafie..?
      cua hang habaq mai..?
      jangan buat leceehh..

      Delete
    2. AMBOI..hang2 ni ckit2 x abih psl wahabi.
      hang tahu ke wahabi tue menantang ape??

      Delete
    3. Umb umno

      Tgk clip ni....
      http://m.youtube.com/watch?v=rFLCKAS9Op4

      Delete
    4. BETOL !! PATUL BABI NI MMG PNH HINA SYAIR IMAN SYAFIE.. DIA KATA SYAIR IMAN SYAFIE SYIRIK ! NAUZUBILLAH ! KALAU DIA BERANI MENGHINA IMAN SYAFIE YANG LUAS PENGETAHUAN NYA DI PELUSUK BUMI NI , APATAH LAGI KITA YG MASIH MENCARI CARI KEHIDUPAN YANG DIREDHAI ALLAH , SUDAH TENTU SENAG2 PATUL NI ROSAKKAN AKIDAH KITE ! BABI PATUL ! PATUL DAJAL AKHIR ZAMAN YANG BERTOPENG MANUSIA DAN NYMAR JD USTAZ !! SEMOGA ALLAH BALAS PERBUATAN KAU !!

      Delete
    5. apa masalah dengan fahaman wahabi?
      selalu suka letak label

      Delete
  2. sebenarnya kalau ikut pada ismail kamus..
    wahabi ni hanya menolak hadith yang daif sahaja..
    dan mereka hanya mengmbil hadith yang sahih untuk dijadikan amalan..
    jadi aku rasa tak ada salahnya wahabi ni pun...
    sekiranya mereka masih lagi mengikut sunnah Rasul sepenuhnya...

    ReplyDelete
  3. Cuba hg tnya dia, ntah2 wahabi pn dia tktau pa dia.... Bla ckp psal Al-Quran n hadis ja gelar org wahabi, yg dia tk suka wahabi ntah2 dia syiah kot?? Hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. syiah saja provok wahabi....

      Delete
  4. Knape panggil wahabi....sdngkan itu nama bapanya....muhammad bin abdul wahhab....spatutnya guna nama fahaman muhammad la ....ape da!

    ReplyDelete
  5. Bila jahil ugama maka tak kenal siapa wahabi? Puak wahabi ni banyak menolak amalan yg diamalkan oleh aliran ahli sunnnah waljemaah. Contoh amalan yg wahabi tolak dan mengatakan bidaah tu adalah seperti talkin kubur, baca yasin malam jumaat, maulud nabi, berzanji, solat tarawih 20 rakaat dan ada 40 perkara yg dikotak katikkan. Belilah buku 40 permasalahan karangan Syeikh Sirajudin Abas nanti kamu tengok lah sendiri apa yg wahabi marah sangat tentang perkara yg sudah diterima pakai oleh orang Islam sejak dahulu kala lagi. Kalau tak pandai ugama pergi lah belajar kat pondok Pasir Tumbuh ke atau mana mana pondok orang mengaji ugama. Wajib mengaji ugama baru lah boleh kenal mna wahabi, mana syiah, mana kawarij dan mana aliran ahli sunnh wal jemaah. Wasalam.

    ReplyDelete
  6. Anon 26 sept 22:28. kamu ni siuman ka sewel? Apa hal pesong tajuk. Jawap 2 soalan ini kalau kamu tu siuman. 1. Ilmu agama kamu tahap mana jika dibandingkan dengan kedua dua ustaz itu.? 2.Apa itu wahabi?. Takat baca buku syeikh sirajudin abas dah rasa boleh boleh berfatwa.

    ReplyDelete
  7. Anon 27 september 22.22 Hang ckp ibadah2 tu amalan nabi ke amalan ulamak2. Pada ana senang klu ada dalil quran dan sunnah kita buat> Islam tu mudah jgn nak susah2kan. Baca yassin mlm jumaat tu bg hadis sohih dia,hang nak baca hang baca la jgn mewajibkan perkara tsbt. Abis hang nak wahabikan TGNA sbb dua sendiri tak beramal dgn perkara2 mcm ni. Tn rmi di kalangan pimpinan PAS adalah ulamak2 salaf cume kita ni pngil wahabi.

    ReplyDelete
  8. apa laa penulis ni...budak2 mendanya ko cakap kat fathul bari tu...itu bukan gaya budak2..itu DIALOG antara mereka..lantak mereka lah asal mesra..nak sindir2 ke apa ke...pemimpin PAS UMNO pun bukan main kuat sindirnya...ulamak dalam PAS pun apa kurangnya dengan ulamak UMNO...yg budak2 tu si penulis diatas ni la...

    ReplyDelete
    Replies
    1. jangan salah faham...
      perkataan "macam budak2" tu mewakili sikap ketidakmatangan fathul bari dalam melontarkan tweet kepada Dr.MAZA,fathul bari tu kan ke status seorang ustaz yang sering memperkenalkan diri beliau seolah2 "ikhlas" perjuangkan agama.. tapi dari segi dia melontarkan kata2,nampak kurang matang dari segi tarif orang yang ada ilmu agama yang tinggi..
      kalau Dr.MAZA tidak merasa terganggu,masakan Dr.MAZA menjemput dia berdialog secara berdepan...

      Delete
    2. klu keluar kata dari mereka penyokong umno dikatakan budak2. mereka sgt cetek cara berpikir

      Delete
  9. Bukak la youtube wahai penulis tgkla video dr.asri brape byk dia sindir fathul bari asyik2 kait kn fathul bari..padahal dia bkawan ngn fathul bari sblm fathul bari jadi ulamak umno boleh je kn dia bjmpa secara ttutp untuk mnegur sahabat sndiri padahal dia jgkla yg mcadang fathul bari masuk umno.bukan senang usaha fathul bari skng nk betul kn KALAU ADA LAH MASALAH DALAMAN UMNO bukan ari ni tegur esok dia orng boleh berubah...ni asyik2 dr. asri keluar youtube salah kn fathul bari sbb xbrani mnegur org atasan ingat senang mudah cepat ada perubahan pelik la dia ni..bila fathul bari tweet ada la kebudak2 kn plak bila ajak org atasan ibarat budak2 gaduh panggil bpk dtng itu plak org kata cuba kita fikir klu ada nya najib, sultan johor nnt x ke bgs bleh dia org dgr debat tu nnt asri pn blh ckap ape dia nk bukan soal mnakut2 kn asri tajuk pn tntang pemerintah..

    ReplyDelete
  10. askm...jangan nak ckp pasal wahabi kalau tak tau kwn2...umat islam ni berpuak2...tapi yang masuk syurga hanya satu puak...puak yang maner agaknya?

    ReplyDelete
  11. Sunnah wal jamaah / sunni

    ReplyDelete
  12. Kesian.... Dibodohkan oleh fathul bari dan asri pun masih tak nampak lg.
    Asri memang takut nak tegur pemimpin. Asri ni lalang, parti yg kuat dia akn join.
    Fatul bari pun takut nak tegur pemimpin. Cuma fatul tak lalang. Dua dua ni tak boleh pakai.
    Ustaz berlagak ulama. Asri memang penah mempertikai imam syafie. Fatul aku tak pernah tgk tapi fatul memang ada mempertikaikan ulama Dr. YUSSOFF AL QARDAWI.

    Wahabi sesat

    ReplyDelete
    Replies
    1. siapa kamu ingin menyatakan sesat(mengkafirkan) ummat islam yang lain? dah siasat habis-habisan? dan adakah sumber2 yang menyatakan ulama itu sesat boleh dipakai dan telah dibuktikan sah? jika tidak, berwaspadalah! tahukan apa hukum fitnah? lebih2 lagi terhadap para ulama. Sy mohon maaf jika ada terkasar bahasa. Hanya sekadar memberi peringatan kepada diri sy dan kita semua.

      Delete
  13. Assalamualaikum semua :)
    Jangan sakit hati kalau sy nak komen skit k.. sebagai peringatan buat diri saya dan kita semua.
    Nak buat apa kita lecehkan ulama-ulama.. Construct blog/post komen2 yang bagi orang sakit hati dan menjatuhkan maruah orang lain.. Menggunakan kata2 kesat atau mengutuk org lain. Adakah sikap begini akan membawa kepada perpaduan? atau lebih kepada perpecahan? Jangan lah kita menjadi batu api/lagakan sesama manusia. Lebih2 lagi antara sesama ummat islam, khususnya para ulama.
    Jom kita sama2 amalkan sikap/akhidah para "Sahabat dan Rasulullah SAW" sendiri.
    Semoga Allah memudahkan dalam apa jua perkara baik yang kita lakukan. Amin...

    ReplyDelete
    Replies
    1. menegur secara tertutup itu adalah lebih baik....nak berdebat ni sekadar nak bg umat islam faham perbezaan pendapat ulama' dan ostad pd pdpt sy la....bkn nak menunjuk2 kehebatan dia....sama ada dorg sahabat baik ke akrab tu hal dorg....kita ada akal fikirlah sendiri mana yg baik buruk....tak pyh nak kutuk ulama' tanggungjwb dorg lagi berat nak berdakwah....kita dok cari mkn tuk keluarga pun ntah lepas ke idak tu lagi berat....kita berdakwah bermula dr rumah, ibubapa adik beradik, jiran, jgn tgk part yg besar2 kita sendiri tak mampu nak menangani nya sekadar nak komen hentam org....tgk sekeliling perumahan kita ...kampung kita kalau ramai lagi rosak akhlak tangani lah kalau mampu....tegur anak remaja org yg tak elok....

      Delete
  14. Buat apa nak berdebat? Nak tunjuk hebat macam politician? Mereka kenal mengenali, berbincang secara tertutup sahajalah. Jangan berpecah untuk mencari menang kerana agama.Sombong dan riak itu namanya. Jangan nak berdakwah nak cari nama dan menjaja nama. Musuh Islam ketawa, kita bertelagah sesama sendiri. Fikir2lah ya ululalbab!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Buat apa nak berdebat? Nak jadi hero agama? Nak jadi hero politik? Nak bergelemor aka yg hebat? Berdebat itu kadang2 tersalah cakap dan setan mula naik kepala. Fitnah mula datang, tertamanya si penuntun. Akhirnya berkelahi atau bermasam muka sesama sendiri. Bibit2 perpecahan pun bermula. Nak cari pahla, tetapi dapat bala pula kerana riak mula bertanduk.Hai...udah2lah! Berhujahlah senyap2 sesama sendiri untuk kesefahaman. Musuh Islam tentu senyum sinis.

      Delete
  15. ye la.selame ni sy rs mcm dh ter taksub dgn dr maza ni. once i read urs, i cn feel im wrong as well. thnks anon 3 march n ahmad akil.

    ReplyDelete
  16. debat la... masuk tv... baru sama2 boleh berhujah... Debat bukan bermaksud berbalah...

    ReplyDelete
  17. jngn nk pandai² menghukum org wahabi. kita xtahu. nnti xpsl² jadi fitnah. diorang orang berilmu. kita yg xde ilmu ni xpyh la nk ckp bnyk sngt.
    mnambahkan dosa je. dlm kes kutuk imam Syafie pon sama. imam Syafie tu keturunan Rasulullah. ilmunya tinggi. kita yg umat akhir zaman ni xlayak nk mmpertikaikan apa² yg dikeluarkan oleh mazhab Syafie. sama dngn Imam Yusuf al-Qadharawy pon. hny ulama sahaja yg boleh menegur ulama. so, jngn samakan ilmu kita dngn mereka. harap maklum. ;)

    ReplyDelete
  18. Bongkak nya UFB...jgn la taksub sgt sampai nak kondem Dr. Maza...kurang2 Dr. Maza pernah jadi Mufti yg berani lagi disegani....UFB? Bertanding pun kalah....bukan nak mengata tapi kenyataan....cermin2 lah diri...pada UFB respect la pd Dr. Maza yg lagi bnyk pengalaman...Perlu ingat jgn jadi mcm bekas imam masjid Negara masa diperlukan bukan main takbur...bila x diperlukan faham2 lah mana dia p pun x tau..UFB x perlu lah ajak Dr. Maza berdebat...rasanya bukan saingan la...

    ReplyDelete
  19. Perbezaan pandangan tidak salah. Masing2 ada hujah/sandaran. Kita berlapang dada dan menghormati tanpa keterlaluan menghukum saudara kita. Setiap kita byk kelemahan. Akhirnya nanti kita akan dipertangungjawabkan atas segala apa yg kita lakukan di dunia.

    ReplyDelete
  20. Cuba minta slot debat di TV Al Hijrah...kan molek.

    ReplyDelete
  21. Kelakar tengok komen2 org kurang ilmu...tapi perasan tahu...belajar lagi dan dalami lagi sebelum komen...jgn nampakkan kebodohan kita

    ReplyDelete
  22. Laman ni..ciri ciri Dewan Khawariij

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive