Rujukan Maklumat

PENYOKONG BN BUAT PROVOK JATUH MOTOR, DIBANTU UNIT AMAL

Saturday, 29 September 2012

GULA NAIK HARGA SEBAB DIABETIS - TENGOK SINI INI FAKTA KENAIKAN PERATUSAN DIABETIS


Esok,seperti yang diketahui umum..
Gula pasir kasar akan dinaikkan harga sebanyak RM0.20sen untuk sekilogram..
menjadikan harga terkini di pasaran adalah RM2.50 / KG...

Cumanya kerajaan menggunakan ayat "kurangkan subsidi gula sebanyak 20 sen
supaya rakyat dapat dikelirukan selama 2 minit dengan pelbagai kata ganti...
Penyelarasan, rasionalisasi atau kurangkan subsidi adalah sama maksudnya dengan kenaikan harga..

Tahun lepas (2011)
untuk menghalalkan kenaikan harga gula dari RM2.10/kg kepada RM2.30/KG

kerajaan menggunakan alasan terlalu banyaknya penyeludupan gula ke Negara Thailand,dan dengan menaikkan harga gula, dapat kurangkan penyeludupan gula ke negara jiran tersebut...


Namun..
dalam kenaikan harga gula sebanyak 20 sen kali ini seperti yang diumumkan di dalam pembentangan bajet 2013 pada petang jumaat..

Najib menggunakan alasan seramai 2.6 juta rakyat negara ini menghidap penyakit diabetis...

Oleh kerana 2.6 juta orang menghidap penyakit diabetis,maka kita kena tanggung kenaikan harga gula sebanyak 20 sen...


Tetapi betul ke kenaikan harga gula yang semakin lama semakin naik ni dapat mengurangkan kadar diabetis negara ini..?

Pakar Perubatan Kanan Kesihatan Awam, Kementerian Kesihatan, Dr. Feisul Idzwan Mustapha pernah mengeluarkan fakta pada pertengahan tahun ini bahawa:

Sejak 11 tahun lalu, pesakit diabetes sentiasa meningkat dengan kadar sebanyak :
  • 6.3 % pada 1986, 
  • 8.3 % pada 1996, 
  • 14.9 % pada 2006 dan
  • 20.8 %. pada tahun lalu (2011 harga gula dinaikkan menjadi RM2.30/KG).
Jadi kalau berpandukan pada fakta dari Pakar Perubatan Kanan Kesihatan Awam, Kementerian Kesihatan, Dr. Feisul Idzwan Mustapha ini,boleh lah kita simpulkan semakin harga gula dinaikkan semakin ramai pulak yang menghidap diabetis...

Jadi apa rasionalnya Najib membabitkan angka 2.6 juta rakyat Malaysia yang menghidap diabetis tu..?
kenaikan harga gula tak ada kena mengena langsung dengan peratusan diabetis.


Selamatlah kita semua kena tipu hari ni..

10 comments:

  1. Itu maknanya rakyat Malaysia sudah senang lenang sekarang jadi mereka mampu beli dng harga tersebut.. Ini bermaksud ramai rakyat Malaysia berpendapatan tinggi..

    ReplyDelete
  2. X logik langsung... kalau yang diabetis tu sbb suka minum minuman bergula.. Kalau rakyat yang miskin tu camane lak? x payah guna gula langsung.. Najib... kau bakal kalah.. tgklah

    ReplyDelete
  3. harga rokok makin naik tiap tahun.
    habis juga orang beli.
    siapa untung?

    gula naik, pun orang beli juga.
    yang untung?

    ReplyDelete
  4. korang ni kan tak sedar diuntung...
    malaysia merdeka siapa yang tolong..?
    korang hidup senang sekarang siapa yang tolong haa..??
    kalau tak ada umno merempat le korang semua ni..
    baru naik 20 sen pun nak bising ka?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Statement bangang! dari lembu @ setan yg dikenali...

      Delete
    2. ko le yg bangang.. naik 20 sen pun nak bising.. biasa le tu.. takkan 20 sen pun tak mampu kot..?

      Delete
    3. Adoiii aiii ade jgak makhluk bongok kat cni ye wahahaha woiii samdul kito nie pengeluar gulo bkan pengimport gulo alo rasional eh nak naik an rogo gulo..setan yg dikenali nie pyah boto nk dbtul an la wahahaha gsak la oiii sok kok monang PR buek demo bosar bosaran yo sobab trun an rogo brg rogo mnyak n xprlu byar ptptn wahahahaha

      Delete
  5. klu dah umno tu mmg bodoh..pikir diri sendiri je mampu rakyat lain yg susah ko tak kira..ko ingat gula naik harga makanan lain tak naik? dah la bodoh sombong plak tu

    ReplyDelete
  6. woii harga roti naik.. kah3.. naik penipu..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive