Rujukan Maklumat

PENYOKONG BN BUAT PROVOK JATUH MOTOR, DIBANTU UNIT AMAL

Tuesday, 25 September 2012

42% KAUM CINA YAKIN HUDUD ADIL!


Sebanyak 42% kaum Cina yakin hudud adil dan sebanyak 41 % responden masyarakat Cina pula menjawab "ya" apabila ditanya adakah perlaksanaan hudud mampu menghalang jenayah daripada berleluasa.

42% pun kira ok lah...
sekurang-kurangnya masyarakat bukan melayu semakin memahami undang-undang hudud..

Masyarakat bukan melayu di negara ini telah ditakut-takutkan oleh orang Melayu Islam dalam UMNO sendiri berkenaan hudud..
UMNO memberikan gambaran buruk dengan mengatakan ,jika hudud dilaksanakan 
ramailah orang yang kena potong tangan mereka..


Malah Presiden UMNO selama 22 tahun, Mahathir..
kerap memberikan gambaran yang salah dengan mengatakan hukum hudud itu zalim...

Jadi dengan segala persepsi buruk terhadap hudud yang telah diberikan oleh UMNO selama 55 tahun ini,maka 42% tu cukup untuk memberikan gambaran positif tentang pemahaman hudud dikalangan bukan Islam.

Hasil tinjauan itu dilakukan oleh Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya Universiti Malaya (UMCEDEL)

Dalam kajian itu juga,sebanyak 26 % responden India dan 62 % responden Melayu berkongsi pandangan sama.


"Terdapat keyakinan terhadap pelaksanaan hukum hudud dalam kalangan orang Melayu, namun masih terdapat keraguan terhadap cadangan pelaksanaannya dalam kalangan orang bukan Melayu," ringkasan kajian itu dipetik.

Dapatan mengejutkan itu dijalankan baru-baru ini melibatkan 25 peratus (385 orang) responden Melayu, sebanyak 68 peratus (1,041) Melayu dan 7 peratus (110) India.

Sebanyak 41 peratus responden masyarakat Cina pula menjawab "ya" apabila ditanya adakah perlaksanaan hudud mampu menghalang jenayah daripada berleluasa.

Bagaimanapun, sebanyak 51 peratus masyarakat itu merasakan hudud tidak boleh dilaksanakan di negara ini kerana masyarakatnya yang berbilang bangsa dan agama.


Ingatan aku kepada yang bukan Islam..
kalau nak tanya berkenaan hudud..
tanya orang PAS..
kalau orang tu orang UMNO,tak payah tanya... 

1 comment:

  1. bl yb umno nk buat hudud korg kutuk dia..
    sekang ni cina sokong 42% pun dah bising...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive