Rujukan Maklumat

PENYOKONG BN BUAT PROVOK JATUH MOTOR, DIBANTU UNIT AMAL

Tuesday, 7 August 2012

18 TAHUN JANJI DIMUNGKIRI - DARI 363,HANYA 73 MASIH HIDUP UNTUK TUNTUT JANJI


Isu tuntutan bayaran pampasan tanah generasi kedua bekas peneroka Felda Sungai Buaya sudah terlalu lama dibiarkan..
sejak tahun  1994 lagi..

Dah lama sangat...
sehinggakan dari jumlah 363 peneroka..
hanya tinggal 73 orang sahaja kini yang masih hidup...
itupun semua dah tua-tua belaka...

Pada 1994...
seramai 363 peneroka keluar daripada tanah rancangan Felda Sungai buaya setelah dijanjikan pampasan RM1 juta bagi memberi laluan kepada sebuah projek perumahan dan
pembinaan sebuah universiti...

Masa tu MB Selangor adalah Tan Sri Muhammad Haji Muhd Taib..

Tapi sehingga kini, pampasan RM1 juta tu hanya tinggal janji semata-mata...
mereka hanya dibayar RM185 ribu sahaja..

Lepas tu semasa pilihanraya kecil Hulu Selangor..
UMNO ambik kesempatan memancing undi bekas peneroka Felda Sungai Buaya dengan memberikan wang RM50,000 seorang...
siap dengan ugutan lagi...

Kata-kata ugutan Najib Razak dalam kempennya sewaktu pilihanraya kecil Hulu Selangor,

"Selebihnya, kita setuju bagi RM160,000 seekar (0.4 hektar) bila tanah ini (Sungai Buaya) dibangunkan.... syarat utama, pastikan pada pilihan raya umum akan datang negeri Selangor kembali kepada BN,."

Dan dalam Pilihanraya Kecil tersebut..
waktu tu P. Kamalanathan (MIC) menewaskan Datuk Zaid Ibrahim (PKR)..
BN memang dengan majoriti 1,725 undi...

Waris, Bekas Peneroka Sg Buaya Tekad Tuntut Pampasan Tanah.

SHAH ALAM 7 OGOS: Kumpulan Generasi Ke Dua Bekas Peneroka Felda Sungai Buaya hari ini berikrar untuk meneruskan perjuangan bagi menuntut baki bayaran  pampasan yang sepatutnya diterima oleh pemilik asal tanah.

Kumpulan itu yang mewakili 363 bekas peneroka mendakwa syarikat Murna Jaya Development Sdn Bhd yang mengambilalih tanah seluas 3100 ekar di bekas tanah rancangan felda itu  membayar RM185 ribu, tetapi masih berhutang RM815 ribu kepada setiap seorang bekas peneroka terlibat.

Setelah 18 tahun berlalu, syarikat terbabit didapati masih gagal menjelaskan baki bayaran kepada bekas peneroka di situ.

Menurut generasi kedua bekas peneroka felda tersebut, Yusri Saringat, perjuangan menuntut hak mereka wajar diteruskan oleh generasi baru dari bekas-bekas peneroka tersebut.

“Dah 18 tahun berlalu dah terlalu lama sampaikan ramai di antara peneroka asal tanah rancangan ini dah pun meninggal dunia.”

Dari 363 peneroka asal kini tinggal hanya 73 orang sahaja dan yang lain dah pun meninggal dunia.
“Sekarang terpulang kepada waris mereka untuk meneruskan perjuangan mereka, sebab ini memang hak mereka,” ujar Yusri.

Menurut Yusri, pihak bekas peneroka di sini sedang giat menyusun gerakan untuk mendesak pihak terlibat menyelesaikan pampasan tertunggak itu.

“Masa pilihan raya kecil Hulu Selangor sebelum ini pun begitu, bila masyarakat termasuklah dari pembangkang beri tekanan barulah nak keluarkan bayaran.
“Itu pun sebab nakkan undi kami, kalau tidak memang tak jalan,” kata Yusri.

Pada April 2010, dalam satu kempen Pilihan Raya Kecil, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan bayaran pampasan sebanyak RM50,000 bagi setiap orang bekas peneroka.

“Setelah bayaran itu dibuat, BN tidak melakukan apa-apa untuk membangunkan tanah tersebut dan kedudukan peneroka-peneroka masih tidak terbela,” katanya lagi.

Syarikat Murna Jaya turut mengambil kesempatan menjualkan tanah seluas 600 ekar yang diserahkan peneroka kepada mereka.

Bagaimanapun hasil jualan itu tidak pula dibayar kepada bekas peneroka atau waris peneroka terbabit.

3 comments:

  1. Orang melayu kan suka kena tipu, Kena tipu ngan Melayu umNO takpe janji depa Melayu juga yang kaya pun Melayu juga kan. Berpuluh kali kena tipu pun depa datang sekali lagi bagi janji-janji manis lagi sekali kena tipu PADAN MUKA!

    -wakleman

    ReplyDelete
  2. Aku anak peneroka di Jerantut Pahang ni setuju benar dgn wakleman. Letih dgn peneroka ni. X reti bahasa. Maaf terkasar bahasa


    Joe30

    ReplyDelete
  3. SELAMAT MALAYSIA
    Ketua Pemuda Gombak MCA Yip Jiun Hann
    “U” Punya Bapa YIP KUM FOOK(MCA GOMBAK) melakukan hal jahat, tipu wang orang, tipu WANITA, merosakan keluarga orang lain, makan duit Tokong………….telah membangkitkan orang ramai naik marah.
    “U” sepatut menasihat Bapa berkelakuan baik tetapi dengan dukacita sebaliknya “U” membangkitkan nama pemimpin Negara kita PM Najib Tun Razak dan Ketua MCA Dr chua Soi Lek pun bersama kelakuan mengapa orangramai tidak menyoalkan?
    “U” memang kurang ajar, sebagai seorang ketua pemimpin Pemuda MCA Gombak sepatutnya menjunjung pemimpin dan hormat Negara, bukan membusukan pemimpin dan menburokkan nama kebaikan Malaysia.
    Sekiranya “U” tak suka Negara Malaysia, lebih baik “U” dan Bapa “U” keluar Negera ini.
    Kita harap pemimpin kita mengambil tindakan kepada dia. Supaya nama kebaikan Malaysia dapat di pertahankan.
    Sekian, Terima Kasih.
    YANG BENAR,
    RAKYAT YANG SAYANGI MALAYSIA
    GOMBAK, SELANGOR

    SAVE MALAYSIA
    MCA Youth chief Gombak Yip Jiun Hann
    "U" Your father YIP KUM FOOK(MCA GOMBAK) do evil, cheated money, deceit WOMEN, family confuses others, eat Temple money ............. Temple crowd are very angry.
    "U" should advise your father to do good things but with sadly "U" try to put bad name of our PM Najib Tun Razak and MCA chief Dr Chua Soi Lek , why people did not question it?
    "U" was rude, as head of MCA Youth leader should honour and respect our leaders, not try to destroy our leaders and make bad name of Malaysia.
    If "U" does not like Malaysia, the better "U" and your father can out of this Country.
    We expect our leaders to take action on him. So that the good name of Malaysia can be defended.

    Thank you,
    THE TRULY,
    People Who Love Malaysia
    Gombak

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive