Rujukan Maklumat

PENYOKONG BN BUAT PROVOK JATUH MOTOR, DIBANTU UNIT AMAL

Monday, 28 May 2012

SKANDAL SCORPENE - RAZAK BAGINDA DIPANGGIL JUNE ATAU JULY INI [VIDEO]


Semalam...
Pengarah Eksekutif Suara Rakyat Malaysia (Suaram), Cynthia Gabriel memberikan taklimat ringkas berhubung perkembangan perbicaraan skandal kapal selam Scorpene di Perancis ketika ini...

Menurut beliau, Razak Baginda yang ketika ini sedang hidup selesa di London sambil membuat PHD kemungkinan akan dipanggil sebagai saksi pertama menjelang bulan june atau pun july 2012 ini...

Selain dari Razak Baginda..
Najib Razak juga telah dikenal pasti oleh hakim mahkamah
Perancis sebagai saksi yang amat penting memandangkan sewaktu pembelian kapal selam tersebut dilakukan pada 2002,Najib Razak menjawat jawatan Menteri Pertahanan..


Cyinthia Gabriel juga menjelaskan beberapa perkara berhubung bidang kuasa mahkamah Perancis :
  • Mahkamah akan mengeluarkan sapina ke atas setiap saksi.
  • Jika sapina tidak dipatuhi,mahkamah boleh mengeluarkan waran tangkap.
  • Waran tangkap ini boleh diperluaskan ke seluruh rantau Europian Union
  • Hakim juga boleh mengarahkan pihak Interpol untuk menangkap saksi tersebut kalau diperlukan mahkamah.
Menurutnya lagi..
peraturan mahkamah Perancis tidak membenarkan  sebarang dokumen yang melibatkan sebanyak 153 dokumen di bawa keluar dari Perancis,namun SUARAM sebagai plaintiff boleh meneliti kandungan dokumen berkenaan.


Walaupun demikian..
SUARAM dibenarkan untuk membawa isi kandungan dokumen untuk pengetahuan orang ramai secara verbal...

Beliau juga menjelaskan bahawa terdapat bukti baru ketika siasatan kes ini dijalankan...
bukti tersebut direkodkan sebagai DOC 87 dan juga DOC 97..

  • DOC 87 - Najib sebagai menteri pertahanan telah membuat permintaan sebanyak USD 1 billion untuk perimekar dalam urusniaga kontrak kapal selam.
  • DOC 97 - Wujudnya satu syarikat baru bernama Terasasi SDN BHD,yang dipercayai menerima komisyen haram sebanyak Euro 36 million melalui cawangannya di Hong Kong...
Pengarah Syarikat Terasasi SDN BHD ini adalah Razak Baginda dan juga bapa beliau..
mahkamah diberitahu sebahagian wang ini mungkin disalurkan kepada PM,Najib dan siasatan lebih lanjut sedang dijalankan...

Saksikan 5 video dibawah ini untuk keterangan lanjut...











Nampak gayanya Kak Mah tak boleh nak bershopping di Perancis lagi dah...
kah..kah..kah..

3 comments:

  1. kita tunggu dan lihat, samada berita ini benar, fitnah atau propaganda. aku dah pening memikirkannya. PR kata lagu ni, BN kata lagu tu. Payah sangat ker kita nak rujuk Quran untuk satukan kembali anutan kita. kembalilah bersatu, fikirkan tentang kebaikan daripada dok menjaja cerita buruk peribadi seseorang. Tok Guru ada berkata, tak baik membuka aib seseorang apatah lagi tanpa bukti atau saksi yang boleh dipercayai. mahkamah perancis tu saksi yang boleh di percayai ke kak?

    ReplyDelete
  2. segalanya berfakta...
    dokumen yang didakwa mengandungi permintaan najib kepada syarikat DCNS sebanyak USD 1 billion itu didapati dalam serbuan pihak berkuasa perancis terhadap pejabat DCNS...
    tiada apa yang nak ditakutkan sekiranya tidak bersalah...

    ReplyDelete
  3. Najib xbg peguam france msuk malaysia.ape maksudnya tu?sdri fkr la nape kan..watpe tkt kalo xslh..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive