Rujukan Maklumat

PENYOKONG BN BUAT PROVOK JATUH MOTOR, DIBANTU UNIT AMAL

Wednesday, 4 April 2012

PENJELASAN!! KENAPA GERAI HARAM SEKSYEN 24 SHAH ALAM DI ROBOH!!


Semalam dan hari ini ada beberapa akhbar menyiarkan berita tentang gerai ibu tunggal di Seksyen 24,Shah Alam di robohkan...

Dan Blogger-blogger upahan UMNO memainkan isu tersebut seolah-olah ianya salah kerajaan negeri Selangor..
isu-isu yang sebegini jika berlaku di dalam negeri Pakatan Rakyat,akan cepat dimainkan oleh media perdana negara kita..





Rilek...
kita baca sampai habis dulu....

Pertamanya - kedudukan gerai.

Gerai-gerai tersebut didirikan di tepi pagar Uptown Seksyen 24,Shah Alam...

lihat gambar ni..


Keduanya - Pembinaan bangunan kekal..

Sebelum ini..
6 orang ibu tunggal tersebut telah pun memulakan perniagaan secara "pacak" atau pun hanya menggunakan khemah 10' x 10'  seperti gambar di bawah ini sejak pertengahan tahun lepas..

....dan ketika itu, tiada apa-apa pembinaan kekal di tapak perniagaan tersebut..


Ketiganya - status perniagaan.

Perniagaan itu juga dijalankan tanpa lesen yang sah yang dikeluarkan oleh PBT iaitu,MBSA..

Tetapi pada waktu itu gerai-gerai ini hanya menggunakan khemah sementara dan tiada bangunan kekal,
MBSA tidak pernah mengambil tindakan menyita gerai-gerai tersebut.. 

Ini kerana,perniagaan yang bersifat sementara ini, (hanya khemah yang digunakan = boleh pasang tutup) walaupun tiada lesen,kadang kala ianya diberi kelonggaran oleh PBT..

Keempatnya - Sudah diberi notis peringatan.

Namun..
apabila Persatuan Ibu Tunggal Shah Alam ini mula  mendirikan bangunan kekal..
MBSA mula menghantar notis kepada mereka...

Ini notis yang dihantar pada 20 March 2012 yang lalu..

Notis dari MBSA yang meminta hentikan pembinaan bangunan kekal di tapak perniagaan tanpa lesen.

Berniaga tanpa lesen satu hal..
mendirikan bangunan kekal di atas tapak perniagaan yang tiada lesen pula adalah satu hal yang lain...

Kelimanya - Perluasan gerai haram.

Kemudiannya...
Persatuan Ibu Tunggal ini bermula dari 6 gerai,mereka membesarkan lagi tapak gerai dengan mendirikan pula  27 gerai tambahan...

Keenamnya - Ketidakpuasan peniaga Uptown

Sudah lah begitu...
tapak gerai yang mahu dibangunkan bangunan kekal tanpa lesen perniagaan dan lesen permis ini adalah berada di laluan pintu masuk kedua Uptown...


Ini telah menimbulkan ketidakpuasan sebahagian peniaga di dalam kawasan berpagar di dalam Uptown...
Peniaga-peniaga Uptown membayar sewa sebanyak RM350 sehingga RM900 sebulan (harga sewaan mengikut lokasi dan jenis perniagaan)..

Sedangkan Persatuan Ibu Tunggal ini cuba menjalankan perniagaan tanpa lesen secara percuma tanpa ada apa-apa bayaran di pintu masuk Uptown...


Dah tentulah para peniaga Uptown ini marah... 


Ketujuhnya - ketidakpuasan memang disedari.

Horyatuani Abdullah
Semasa aku berjumpa dengan Pengerusi Persatuan Ibu-Ibu Tunggal ini...

Aku mendapati ketidakpuasan hati para peniaga Uptown terhadap gerai-gerai haram Ibu Tunggal ini disedari dan  diakui sendiri oleh Pengerusi Persatuan Ibu Tunggal Shah Alam,Horyatuani Abdullah, 57 (gambar)..

Menurutnya "akak memang tahu peniaga dalam Uptown ini memang ada yang dengki.."

Kelapannya - Persaingan antara peniaga.

Bagi aku mudah sahaja..
ini adalah soal antara para peniaga...
  • Peniaga yang sah, berlesen dan membayar sewa setiap bulan. 
      - vs -
  •  6 orang peniaga yang menjalankan perniagaan secara haram...
Perlu difahamkan...
Nasib Ibu Tunggal memang aku prihatin...
tetapi untuk mereka bebas melakukan kesalahan membina bangunan tanpa permit dan lesen yang sah dan kemudian menyalahkan PBT = aku tak setuju...

Apa kata kalau dibiarkan..?
kalau dibiarkan...?
alamatnya,semakin bertambahlah gerai-gerai  haram diluar Uptown itu..


Yang sekarang ini pun dari hanya 6 gerai menjadi 27..
kalau dibiarkan mahu dari 27 menjadi 100...
lepas 100 gerai, menjadi 500 pulak..
masa tu baru nak ambik tindakan..?
jadi masalah negara ler masa tu...

Kenapa pulak blogger UMNO tak bisingkan yang ini pulak..?

Sinar
Kah..kah..kah..
Macam-macam...

6 comments:

  1. Pinjam bang , isu ni ade orang melalak kat blog "tukanglawan"

    ReplyDelete
  2. tajuk utama dlm isu2 mcm ni ialah..politik..sebab segala tindakan yg melibatkan kerajaan negeri selangor , penang dsb mesti jadi tajuk utama dlm berita2 utk dipolitikkan oleh mereka2..kite sendiri perlu bijak utk mcari kisah sebenar sblm mentafsir satu2 berita yg kite baca..bkn mcm dulu kite boleh percaya pd semua akhbar dan berita utama di tv..

    ReplyDelete
  3. 请远离马华党员 叶金福!

    敬爱的马华公会中央领导層,
    现在世界各先进国都盡力保存佛教的文化和保护佛教的僧侶,但马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak Chairman) 却反其道而行, 帶一般流垊到佛教埾地(SAMNAK SAMBODHI THAI BUDDHIST TEMPLE, NO: 19 JALAN 38 TAMAN DESA JAYA KEPONG 52100 KUALA LUMPUR, MALAYSIA)試圄摧毁佛教文化, 挑衅和打架, 并电招警方人員要扣留佛寺沙彌, 这种不按佛教條规, 軽视佛教精神的行动, 对世界佛教信徒实有侮辱之举, 的确令人不敢恭维.

    除此之马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak)也利用杖势, 連众人朝拜的印度廟TAMAN DAYA, KEPONG, KUALA LUMPUR 放火燒毁把土地佔为已有, 马华公会鹅唛區会主席叶金福律师 (Yip Kum Fook, MCA Gombak Chairman)这种冒犯宗教的不良行为, 已引起廣大的大马人民愤怒而不满, 所以, 在耒屇的大选, 希望马华公会的中央领神, 能深明大義, 对此娄党员, 最好疏薳距离, 以免影响选票, 造成马华公会大大的败北, 遗恨江山此致, 并祝安康, 工作快乐.

    ReplyDelete
  4. YIP KUM FOOK (MCA GOMBAK CHAIRMAN) MAKES BUDDHIST & MCA SHAMEFUL!


    敬爱的马来亚佛总理事先生Buddhist Maha Vihara, Brickfields, Kuala Lumpur, Malaysia佛寺理事先生以及佛教信徒.

    自从Yip Kum Fook (MCA Gombak Chairman)当任主席, 有预谋的迫走本地和尚(吉兰丹), 而遠聘缅甸和尚, 当任主持之后Samnak Sambodhi Thai Buddhist Temple No: 19 Jalan 38 Taman Desa Jaya, Kepong 52100 Kuala Lumpur, Malaysia(暹廟)就一直发生种种的是是非非, 以引起方民間議論纷纷.

    其因是Yip Kum Fook (MCA Gombak Chairman)所领导的理事会, 勾结外耒的缅甸和尚, 以啇業経营, 不依佛法的精神办事, 只借宗教之名捞取权和私利所引起………. 最近又自行一套商业手法, 规定任和人, 若想出家当和尚修道者, 必先供给RM400大元, 否则免谈. 這种啇業手法, 已引起广大的信徒愤怒而不满.

    Samnak Sambodhi Thai Buddhist Temple (暹廟)是佛总之联会, 而身佛堂之主席Yip Kum Fook (MCA Gombak Chairman)不以佛陀的教誨, 修心養性, 却反其道而行, 接着权势, 无悪不做, 三妻四妾, 骗财骗色, 破坏別人的家庭.....现在他的排聞满天飞, 不但给佛寺帶耒不好的名声, 也間接的耻辱佛教信仰者.

    所从我们祈望马来亚佛总与Buddhist Maha Vihara, Brickfields, Kuala Lumpur, Malaysia理事同仁, 给以关注, 共創義举, 维护佛法

    此致, 并
    祝安康, 工作愉快.

    ReplyDelete
  5. Kepada Saudara-saudara dan Saudari-saudari yang hormati sekian,
    Bahawa saya, peguam Yip Jiun Hann, Pemuda MCA Gombak seorang anak Yip Kum Fook ingin bertanya mengapa orang ramai begitu dengki bapa saya beristeri lebih dari tiga? Ini sebuah Negeri demokrasi, dia mahu sepuluh isteri pun hak dia sendiri, sekiranya dia bolih bertanggujawab.

    Demi Islam pun bolih berkahwin lebih daripada empat perempuan. Saya harap orang ramai berfaham dan jangan bodoh.

    Kalau semua mahu cabar demokrasi dan hak asasi, orang ramai bolih bertanya pada YB Perdana Menteri Datuk Seri Najib Abdul Razak and Pengurusi MCA Malaysia Datuk Dr. Chua Soi Lek, kerana memperbuatan mereka sama dengan bapa saya.

    Yang benar

    Pemuda MCA Gombak
    Sdr. Yip Jiun Hann

    http://margeemar.blogspot.com/2012/06/malaysia-between-les-majeste-treason.html

    REPLY:

    Anon 19:31 @Yip Jiun Hann. saya pekenal saya diri sendiri nama seorang lawyer jugak Marapoo a/l Tanyasapa. Ini orang Malaysia juga ada busybody takdak mau respeck sama demokrasi dak hak-hak kemanusiaan. Saya punya appa juga ada kawin 9 kali estet juga buat. Itu saya punya appa kasi bilang ini Malaysia duduk banyak freedom apa..India, Cina , Malayu juga boleh kasi kawin.Tapi itu Islam kasi kawin Ampat saja Mr.Yip, takda kasi lebih. Tuhan Alah cakap dalam Kitab Kuran kasi kawin satoo,duaa,tigaa, ampaaat. Tapi itu jam kaloo takda bole kontrol mari, angkat satoo jugak Mr Yip. You itu jam angkat Loyer mana ounya tempat?? Univesiti TonSan mana?? Mr.Yip itu main belakang mari pun sini undang2 Malaysia takda kasi macam isteri juga. Itu main banyak2 belakang nanti tabley kira macam you punya bapak loo. Ayoo yoo dey

    http://medantempurkedah.blogspot.com/2012/07/kebodohan-suara-keadilan-persoal-kenapa.html


    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive