Rujukan Maklumat

PENYOKONG BN BUAT PROVOK JATUH MOTOR, DIBANTU UNIT AMAL

Thursday, 12 April 2012

PEMANSUHAN PTPTN - PENJELASAN SECARA TERPEINCI .







Pada 10 April 2012 baru-baru ini
Pengarah Strategik PKR,Rafizi Ramli telah mengadakan sesi penerangan kepada golongan muda terutamanya mahasiswa tentang bagaimana caranya memansuhkan PTPTN seperti yang dicadangkan oleh Pakatan Rakyat sekiranya mentadbir Malaysia selepas PRU13 nanti...

Banyak soalan yang dikemukakan oleh para Mahasiswa yang berminat untuk mengetahui bagaimana pemansuhan PTPTN ini dapat dilaksanakan oleh pakatan Rakyat memandangkan Kerajaan BN mengumumkan kepada rakyat bahawa mereka tidak mampu melakukannya.

Kerajaan BN kata jika PTPTN dihapuskan,maka negara ini  yang kini ditadbir oleh mereka akan muflis..


Bagi pandangan aku mudah sahaja..
jika kita beri kereta ferrari yang serba canggih dan moden kepada orang yang tidak reti bawa kereta...
Ferrari tu takkan bergerak kemana-mana...

Silap-silap ferrari tu jadi tempat ayam mengeram sahaja..
begitulah juga negara kita ini..
jika kita benarkan negara ini terus ditadbir oleh orang-orang yang tidak tahu mentadbir,maka jika kita beri cadangan dan formula yang terbaik sekali pun mereka akan gagal melakukannya..

Tengok bagaimana mereka menguruskan MAS..
mereka letakkan orang yang tidak tahu dan tidak minat berniaga,mereka letakkan orang yang hanya mahu mencari kekayaan sesama mereka sahaja,itulah sebabnya MAS sentiasa rugi...

Apa pun berbalik kepada soal PTPTN tadi..
Rafizi berjaya menerangkan kepada golongan muda yang dan berjaya menyampaikan bagaimana matlamat pendidikan percuma ini dapat dilakukan..


PENJELASAN TENTANG PTPTN.

Soal Jawab PTPTN.

Berapakah sebenarnya hutang PTPTN yang perlu ditanggung oleh kerajaan sekiranya pinjaman PTPTN dihapuskan?

Hutangnya adalah RM24.7 bilion. Ini adalah pinjaman yang telah dikeluarkan oleh peminjam-peminjam sehingga kini.

Angka RM43 bilion yang disebut-sebut BN itu adalah jumlah keseluruhan pinjaman yang telah diluluskan. Sebahagian besarnya belum dibayar, ada juga yang membatalkan pinjaman di tengah jalan dan pelbagai perkara lain.


PTPTN tidak meminjam wang dari institusi kewangan berdasarkan pinjaman yang diluluskan. Ia meminjam mengikut keperluan mengeluarkan pinjaman kepada pelajar seperti yang dituntut pelajar.

Oleh itu, jumlah yang perlu ditanggung kerajaan untuk menghapuskan hutang PTPTN ialah RM24.7 bilion, iaitu separuh dari angka RM43 bilion yang disebut-sebut Perdana Menteri.

Bagaimana KEADILAN mahu membayar jumlah RM24.7 bilion ini?
Seperti juga pinjaman rumah yang kita buat, ia melibatkan tempoh masa pembayaran yang panjang. 
Jumlah RM24.7 bilion ini bukanlah perlu dibayar serta-merta apabila KEADILAN memansuhkan hutang PTPTN.

Jumlah ini akan dibayar mengikut tempoh masa 10 hingga 20 tahun di masa akan datang, seperti mana pinjaman-pinjaman lain yang dibuat kerajaan kini.

Jumlah yang perlu dibayar setiap tahun adalah antara RM2 bilion hingga RM2.5 bilion mengikut anggaran KEADILAN.

Ada banyak cara kerajaan boleh membayar jumlah ini.
Contohnya, kerajaan boleh merangka satu akta yang mensyaratkan mengikut undang-undang bahawa peratusan tertentu dari hasil minyak perlu dimasukkan ke dalam tabung pelaburan pendidikan. 

Dana ini tidak boleh diganggu dan hanya boleh digunakan untuk pendidikan.
 
Setiap tahun, sejumlah RM2 bilion boleh diambil dari dana ini untuk membayar tanggungan hutang PTPTN yang diambil alih oleh kerajaan. 
Jika ini dibuat, dalam tempoh 10 hingga 15 tahun, kita berjaya menghapuskan hutang PTPTN.

Jika kerajaan tidak mahu menyentuh hasil minyak, kerajaan juga ada pilihan untuk melakukan kaedah pembiayaan semula (atau refinancing).  
Kerajaan boleh menerbitkan bon baru berjumlah RM2 bilion setiap tahun yang akan dibayar dalam tempoh yang lebih panjang, misalnya 20 tahun. Hasil dari bon ini boleh digunakan untuk membayar hutang PTPTN yang diambil alih.

Sebenarnya, pelbagai cara boleh dilakukan untuk menanggung kos menghapuskan hutang PTPTN ini. 

Malah, jika kerajaan berjimat dan menghentikan ketirisan perbelanjaan yang melebihi RM28 bilion setiap tahun, jumlah RM2 bilion yang perlu dibayar adalah terlalu sedikit.

Bagaimana pula dengan mereka yang telah membayar sebahagian hutang mereka?
 
Setakat akhir tahun 2011, dianggarkan RM2.8 bilion telah dibayar kembali oleh 651,000 peminjam sejak PTPTN diperkenalkan.
 
Sebahagian besar peminjam masih belum melunaskan hutang. 

Prestasi pembayaran balik juga berbeza-beza mengikut peminjam. 

Ada yang membayar dengan berterusan setiap bulan mengikut kadar yang ditetapkan. 
Ada yang membayar lebih rendah. 
Ada juga yang langsung tidak membayar.
Pun begitu, kutipan RM2.8 bilion bermakna secara puratanya 10% dari jumlah pinjaman yang diambil telah dibayar balik.

Ada pelbagai mekanisme yang boleh dipertimbangkan untuk memastikan kebajikan dan keadilan kepada peminjam yang telah membayar hutang mereka.

Contohnya...
kadar purata 10% boleh digunakan sebagai kadar minima pembayaran rebat dan ditambah dengan peratusan rebat yang berkadar terus dengan jumlah pembayaran seseorang individu, seperti berikut:

Maslan Ali meminjam RM18,000 dari PTPTN. 
Setakat ini beliau hanya membayar RM680 kepada PTPTN.
 
Munir Ali meminjam RM20,000 dari PTPTN. 
Beliau telah membayar RM2,500 kepada PTPTN.
 
Mohamad Ali meminjam RM20,000 dari PTPTN 
dan membayar RM4,800 setakat ini.

Kadar 10% pembayaran (iaitu kadar purata pembayaran) diambil kira sebagai kadar minima menentukan rebat yang dipulangkan kepada peminjam.

Maslan Ali hanya membayar 4% pinjamannya iaitu dibawah kadar purata nasional. 
Beliau tidak layak mendapat apa-apa pembayaran rebat.

Munir Ali membayar 12.5%. 
Beliau layak menerima rebat. Jika kadar pembayaran rebat ditetapkan sebagai berkadar terus dengan jumlah pembayaran, 
maka Munir Ali mendapat (12.5% X RM2,500 = RM312.50) sebagai rebat prestasi pembayaran PTPTN.

Begitu juga dengan Mohamad Ali yang bakal mendapat rebat sebanyak (24% X RM4,800 = RM1,152).
 
Banyak lagi mekanisme yang boleh diputuskan untuk menjamin kebajikan dan keadilan kepada peminjam yang membayar kepada PTPTN.

Jika kaedah pembayaran rebat seperti di atas digunapakai, maka tanggungan kerajaan untuk membayar rebat tidaklah setinggi seperti yang diwar-warkan. 

Jika kadar 10% adalah kadar purata pembayaran rebat, maka jumlah wang yang perlu diperuntukkan untuk membayar rebat kepada peminjam yang telah membayar adalah (10% X RM2.8 bilion = RM280 juta) sahaja.

Setelah kita hapuskan PTPTN, bagaimana kita akan membiayai yuran pengajian dan kos pendidikan tinggi rakyat selepas itu?

Masalah pembiayaan pendidikan tinggi rakyat yang meruncing bermula apabila Dato’ Seri Najib Tun Razak sebagai Menteri Pendidikan memperkenalkan beberapa akta baru dalam tahun 1996 seperti Akta Pendidikan dan Akta Institusi Pendidikan Tinggi Swasta 1996.

Pengenalan akta-akta ini menandakan bermulanya era bila mana tanggungjawab menyediakan tempat dan peluang pendidikan tinggi diserahkan kepada pihak swasta.
Tindakan ini telah ditentang pimpinan siswa ketika itu atas kebimbangan ia samalah dengan memperniagakan sektor pendidikan tinggi.

PTPTN kemudiannya ditubuhkan dalam tahun 1997 yang bertujuan untuk menyediakan pembiayaan kepada belanja pendidikan tinggi yang mula melambung dengan penglibatan besar-besaran pihak swasta melalui IPTS.

Oleh kerana kerajaan tidak menyediakan tempat yang mencukupi untuk lepasan sekolah yang layak memasuki universiti, ratusan ribu rakyat pelbagai kaum terpaksa mendaftar ke IPTS yang yurannya lebih mahal.

Oleh itu, kita kena kembali kepada zaman sebelum 1996 iaitu tempat dan peluang untuk melanjutkan pendidikan tinggi kepada lepasan sekolah disediakan oleh kerajaan. Kos dan yurannya lebih rendah kerana tiada unsur “keuntungan” berbanding IPTS. 

Bila ini berlaku, peranan IPTS akan kembali kepada menyediakan peluang khas yang tidak dapat disediakan oleh IPTA seperti kursus-kursus khas, pengajian baru dan lain-lain.

Sejak tahun 2005, jumlah kemasukan pelajar ke IPTS telah mengatasi IPTA dan jurang ini semakin melebar saban tahun. 

Contohnya, dalam tahun 2005 nisbah kemasukan pelajar di IPTA:IPTS adalah 
  • 310,000 (IPTA) berbanding 
  • 337,000 (IPTS). 
Jurang ini telah meningkat menjadi 
  • 372,000 (IPTA) berbanding 
  • 466,000 (IPTS) menjelang 2010, mengikut unjuran yang dibuat Kementerian Pendidikan Tinggi sendiri.

Lambakan IPTS dan pergantungan kepada IPTS untuk menyediakan kemudahan pendidikan tinggi menyebabkan bebanan hutang PTPTN juga melambung, kerana yuran IPTS yang lebih mahal dan jumlah pemohon dari IPTS yang naik mendadak.


Jika ini berterusan, kerajaan di masa hadapan tidak mampu menanggung kos pendidikan tinggi.
Sebab itu, langkah pertama adalah mengembalikan peranan kerajaan dalam menyediakan tempat dan peluang melanjutkan pelajaran tinggi seperti sebelum 1996.

KEADILAN percaya jika 10 IPTA baru dibina dalam masa 10 tahun akan datang, 100,000 tempat baru di IPTA dapat disediakan. Ini akan mengurangkan pergantungan kepada IPTS dalam menempatkan pelajar lepasan SPM.

Pembiayaan pelajar di IPTA dibuat melalui 3 cara. 
Pertama, yurannya memang lebih murah kerana tiada unsur keuntungan tidak seperti IPTS. 

Kedua, jaminan KEADILAN bahawa melalui konsep pendidikan percuma, yuran dan kemudahan tempat tinggal disediakan kepada pelajar lalu mereka tidak perlu meminjam bagi kedua-dua tujuan ini. 

Ketiga, subsidi makanan dan lain-lain akan memastikan kos makan dan sara hidup pelajar di kampus tidak tinggi, lalu tidak memerlukan pembiayaan yang tinggi.

Berdasarkan yuran IPTA, subsidi kerajaan dan pembiayaan PTPTN sedia ada, kos purata untuk kursus sarjana muda bagi seorang pelajar setiap tahun adalah RM25,000.
 
Maka, kiraan awal kos pembiayaan yang perlu ditanggung:
  • Kos tambahan menyediakan pendidikan percuma bagi 100,000 tempat baru di 10 IPTA baru: RM25,000 X 100,000 = RM2.5 bilion setiap tahun

Kos tambahan memastikan pendidikan percuma bagi 372,000 pelajar sedia ada di IPTA:

  • RM5,000 (pinjaman PTPTN biasa yang diberikan kepada pelajar IPTA) X 372,000 = RM1.86 bilion setiap tahun

Kos pembiayaan baki pelajar di IPTS (anggaran berdasarkan pengurangan 30% tempat di IPTS dan hanya 35% dari pelajar IPTS mengambil PTPTN, berdasarkan rekod semasa):
  • RM25,000 (pinjaman PTPTN biasa yang diberikan kepada pelajar IPTS) X 60,000 = RM1.5 bilion setiap tahun.

Maka, jumlah pembiayaan pendidikan tinggi di bawah rancangan yang dipertimbangkan KEADILAN adalah (RM2.5 b + RM1.86 b + RM1.5 B) RM5.86 bilion setiap tahun.


Dalam tahun 2010...
PTPTN meluluskan RM6.1 bilion pinjaman kepada peminjam.

Ini bermakna, jumlah yang ditanggung kerajaan kini lebih tinggi berbanding dengan jumlah pembiayaan sekiranya pendidikan percuma diperkenalkan melalui pengwujudan 10 IPTA baru bagi menyediakan 100,000 tempat baru seperti yang dicadangkan KEADILAN.

Walaupun PTPTN dihapuskan, dana pinjaman kepada pelajar yang masih mahu meneruskan pelajaran di IPTS tetap disediakan tetapi jumlah ini lebih kecil berbanding tanggungan RM6 bilion setiap tahun sedia ada.

Tambahan pula, lebih ramai pelajar yang akan menikmati kemudahan pendidikan percuma kerana tempat-tempat di IPTA adalah mencukupi dan keperluan menyediakan pinjaman pelajaran kepada pelajar-pelajar akan berkurangan dengan mendadak.

Semua ini bakal dibiayai dengan kos yang tidak banyak berbeza dengan kos yang dibelanjakan sekarang. 


Bezanya, wang akan dilaburkan di dalam IPTA baru untuk menyediakan lebih banyak tempat bagi pendidikan tinggi percuma, bukannya disalurkan ke pelbagai IPTS seperti sedia ada.





Kita kena serahkan pada yang pakar...
bukannya serahkan kepada orang yang hanya tahu memikirkan keuntungan kroni...

Kalau projek lembu pun mereka habiskan RM250juta kepada sebuah syarikat yang tiada langsung pengalaman menternak..
apa lagi yang korang boleh harapkan dari kerajaan dalam isu PTPTN ini..?

5 comments:

  1. YIP KUM FOOK (MCA GOMBAK CHAIRMAN) MAKES BUDDHIST & MCA SHAMEFUL!


    敬爱的马来亚佛总理事先生Buddhist Maha Vihara, Brickfields, Kuala Lumpur, Malaysia佛寺理事先生以及佛教信徒.

    自从Yip Kum Fook (MCA Gombak Chairman)当任主席, 有预谋的迫走本地和尚(吉兰丹), 而遠聘缅甸和尚, 当任主持之后Samnak Sambodhi Thai Buddhist Temple No: 19 Jalan 38 Taman Desa Jaya, Kepong 52100 Kuala Lumpur, Malaysia(暹廟)就一直发生种种的是是非非, 以引起方民間議論纷纷.

    其因是Yip Kum Fook (MCA Gombak Chairman)所领导的理事会, 勾结外耒的缅甸和尚, 以啇業経营, 不依佛法的精神办事, 只借宗教之名捞取权和私利所引起………. 最近又自行一套商业手法, 规定任和人, 若想出家当和尚修道者, 必先供给RM400大元, 否则免谈. 這种啇業手法, 已引起广大的信徒愤怒而不满.

    Samnak Sambodhi Thai Buddhist Temple (暹廟)是佛总之联会, 而身佛堂之主席Yip Kum Fook (MCA Gombak Chairman)不以佛陀的教誨, 修心養性, 却反其道而行, 接着权势, 无悪不做, 三妻四妾, 骗财骗色, 破坏別人的家庭.....现在他的排聞满天飞, 不但给佛寺帶耒不好的名声, 也間接的耻辱佛教信仰者.

    所从我们祈望马来亚佛总与Buddhist Maha Vihara, Brickfields, Kuala Lumpur, Malaysia理事同仁, 给以关注, 共創義举, 维护佛法

    此致, 并
    祝安康, 工作愉快.

    ReplyDelete
  2. Sori laaa.. tp senang nya diperbodohkn oleh rafizi.. Hapus ptptn tp tubuh tabung baru? Bab ni je dah bodoh.. X masuk bab pengiraan kos tu lg.. Cuba fikir itu je ke isu yg terlibat

    ReplyDelete
  3. Ini adalah perancangan A.Tetapi sekiranya perancangan ini gagal maka apakah plan B.Kerana tuan Rafizi kena ingat merancang memang seronok berbanding perlaksanaan yang akan di buat.Sekiranya gagal dan pada ketika itu ibu dan ayah kita terpaksa menggadai tanah untuk melanjutkan pelajaran seperti zaman dahulu.Ibu bapa terpaksa meletakkan geran tanah pada Ah Long kerana memerlukan wang segera sebab nak tengok anak menyambung pelajaran ke Menara Gading.Dan akhirnya tanah kita jadi hak milik Ah Long kerana sekiranya PTPTN pun diorang tak bertanggungjawab nak bayar lagi la geran tanah yang di cagar tu.Akhirnya tiada lagii tanah kita di Malaysia.Apalah salahnya cuba kurangkan intrest PTPTN tu dulu.Ajar belia menjadi bertanggungjawab.Untuk mendidik anak juga kita tak boleh berikan terlalu byk kesenangan kerana apabila dewasa kelak dia akan jadi manusia yang tidak pandai berdikari.Berfikir panjang sebelum UBAH tuan.Maaf sekiranya ada kesalahan dalam pandangan saya.

    ReplyDelete
  4. Ini adalah perancangan A.Tetapi sekiranya perancangan ini gagal maka apakah plan B.Kerana tuan Rafizi kena ingat merancang memang seronok berbanding perlaksanaan yang akan di buat.Sekiranya gagal dan pada ketika itu ibu dan ayah kita terpaksa menggadai tanah untuk melanjutkan pelajaran seperti zaman dahulu.Ibu bapa terpaksa meletakkan geran tanah pada Ah Long kerana memerlukan wang segera sebab nak tengok anak menyambung pelajaran ke Menara Gading.Dan akhirnya tanah kita jadi hak milik Ah Long kerana sekiranya PTPTN pun diorang tak bertanggungjawab nak bayar lagi la geran tanah yang di cagar tu.Akhirnya tiada lagii tanah kita di Malaysia.Apalah salahnya cuba kurangkan intrest PTPTN tu dulu.Ajar belia menjadi bertanggungjawab.Untuk mendidik anak juga kita tak boleh berikan terlalu byk kesenangan kerana apabila dewasa kelak dia akan jadi manusia yang tidak pandai berdikari.Berfikir panjang sebelum UBAH tuan.Maaf sekiranya ada kesalahan dalam pandangan saya.

    ReplyDelete
  5. Pernah dengar syarikat London Pinjaman dan peminjaman yang popular? Ini adalah sebuah syarikat pinjaman yang bekerja pada yang menakjubkan kadar faedah 2.5% ke atas pinjaman. Kami memberi pinjaman daripada 10,000 kepada 300000000. Kami mempunyai tempoh pinjaman maksimum yang selesa 50 tahun dan kami beroperasi pelan terbuka mengira ke atas pinjaman. Kami menyediakan pinjaman peribadi, pinjaman perumahan, pinjaman kereta, dan lain-lain
    Kami masih dikenali di seluruh dunia untuk maklum balas yang cepat dan penghantaran cepat. Oleh kerana kita ditubuhkan pada tahun 2000, kami kini beroperasi di lebih 4 benua di dunia, maka di mana sahaja anda berada, kami akan membawa anda pinjaman dengan mudah. Anda perlu pinjaman? adalah
    anda menganggur dan memerlukan pinjaman? Adakah anda memerlukan pinjaman untuk keadaan kesihatan kecemasan? Apa jua keperluan untuk wang, kita akan memegang tangan dengan anda untuk membuat dan mengambil beban yang lebih ringan.

    Hubungi kami sekarang melalui londonloansandlendingcompany@gmail.com

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive