Rujukan Maklumat

PENYOKONG BN BUAT PROVOK JATUH MOTOR, DIBANTU UNIT AMAL

Tuesday, 14 February 2012

BERHATI-HATI!! HAMSTER BERISIKO SEBAGAI PEMBAWA VIRUS KENCING TIKUS.


Kepada sesiapa yang membela hamster...
korang kena hati-hati ler...

Sebab hamster ni dikhuatiri berisiko menyebabkan penyakit Leptospirosis atau pun virus kencing tikus yang kerap menjadi kematian beberapa orang di alam beberapa kes sejak dua menjak ni...

Perkara itu didedahkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Belia dan Sukan Negeri Terengganu,Saudara Rozi Mamat...



Kosmo

Menurut Rozi..
"pihak berwajib termasuklah Kementerian Kesihatan perlu membuat kajian terperinci bagi mengelakkan merka yang memelihara hamster terdedah kepada jangkitan virus bahaya itu..."

"Sekiranya ia benar-benar boleh memudaratkan,orang ramai perlu berhati-hati kerana ramai yang membela hamster,terutamanya kanak-kanak.." tambah beliau lagi...

INFO LEPTOSPIROSIS.

  • Disebarkan oleh sejenis virus yang dipanggil leptospira
  • Tikus dikesan sebagai penyebar utama bakteria ini kerana kitaran hidupnya yang suka makan dan tinggal di tempat yang kotor.
  • Tersebar melalui cecair yang dikeluarkan oleh tikus seperti cecair air kencing,air liur,darah,air mani dan najis
  • Noleh menjangkiti manusia melalui luka,air,dan makanan.
  • Gejala awal seperti demam dengan suhu tinggi,menggigil,sakit kepala, letih,muntah,mata merah,sakit sendi dan otot.
Jadi sesiapa yang ada bela hamster tu...
korang jaga ler betul-betul kebersihan hamster tu...
jangan bagi anak-anak pegang hamster..
lebih baik cegah sebelum terlambat....

3 comments:

  1. Assalamualaikum...sya nk mintak share ke fb boleh?

    ReplyDelete
  2. Perbezaan :

    !. Ukuran hamster dan tikus jauh berbeza. Bahagian belakang tikus lebih panjang berbanding hamster.
    2. Hamster tidak boleh hidup di tempat berair/ lembab tapi tikus boleh bermaksud boleh hidup tempat lembab.
    3. Ukuran tubuh hamster lebih kecil berbanding tikus.
    4. Hamster mudah jinak dengan manusia tapi tikus? try la bela..jot-kot mengigit je kerjanya.
    5. Hamster lebih pembersih dari tikus.

    Adakah No. 2 & 5 tu betul? Kalau betul, boleh tak terangkan bagaimana virus kencing tikus terjadi? adakah sebab tikus mkn benda2 kotor? yg saya tahu hamster sensitif pd benda2 kotor dan boleh mnyebabkannya mati..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btul tu slma ni aku bela x ap2 pun.ckp lah x suka xyh lh nk tunjuk bgus

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive