Rujukan Maklumat

PENYOKONG BN BUAT PROVOK JATUH MOTOR, DIBANTU UNIT AMAL

Saturday, 24 December 2011

INILAH ANTARA SEBABNYA PENIAGA MELAYU TOLAK BN


Kali ini aku mahu membawa kisah seorang peniaga melayu yang terpaksa menanggung kos kenaikan harga gula..
beliau menjalankan perniagaan kecil-kecilan sebagai penjual air...

Menurut beliau...
kenaikan harga gula banyak memberikan kesan didalam hidup beliau dan juga banyak mempengaruhi pandangan beliau terhadap kerajaan BN..

Peniaga melayu tu nak kongsikan kepada kita semua
kenaikan harga gula yang terpaksa beliau hadapi setiap hari..
beliau minta aku tengok bil ini...

Peniaga air ni cerita kat aku..
jumlah gula yang dibeli setiap hari adalah  seperti yang ternyata di dalam bil tu...
23 kg sehari.... setiap hari...

Beliau terpaksa menyerap kenaikan harga gula yang melibatkan RM586.00 sebulan 
(macam yang dah aku nyatakan kat bil tu...)
jumlah tu dah mampu bayar ansuran kereta dah tu...

Maknanya...
Selepas Najib jadi PM...
selepas Felda ambil alih industri gula kat negara kita ni..
duit RM586.00 tu hilang dari poket peniaga tu...


Beliau berkata kenaikan harga gula memang ada kaitan dengan UMNO secara langsung..
ini kerana kenaikan harga gula yang naik mendadak dilakukan oleh BN sejurus sahaja Felda menguasai industri  gula di Malaysia..

Mungkin ramai yang tidak tahu penghujung tahun 2009..
Raja Gula si Robert Kwok telah mengumumkan kepada Bursa Malaysia bahawa beliau melupuskan pegangan dalam industri gula kepada Felda dengan nilai RM1.29 bilion..

Apabila Kroni-kroni UMNO menguasai industri gula ini..
maka harga gula naik secara berterusan dan memberikan tekanan kepada peniaga kecil yang merupakan rakyat bawahan di negara kita ini...

Kenaikan harga yang kerajaan BN lakukan sebaik sahaja menguasai industri gula ini melalui Felda adalah seperti berikut....
  • 01 January 2010, naik 20 sen - dari harga RM1.45 jadilah harga baru RM1.65 sekilogram.
  • 15 July 2010 naik 25 sen - menjadi RM1.90 sekilogram.
  • 4 December 2010 naik 20 sen - menjadi RM2.10 sekilogram.
  • 10 May 2011  naik 20 sen - menjadi RM2.30 sekilogram.
Bermakna,sejak pengambil alihan industri gula oleh Felda..
kenaikan sebanyak RM0.85sen telah berlaku ke atas harga gula...

Sedangkan semasa Robert Kwok masih memegang kepentingan gula negara,beliau nak mohon kerajaan BN untuk naikkan hanya 10sen/kg  pun begitu punya payah..

Lepas PRU13 nanti..
jika kita masih memilih BN,maka kita akan saksikan barangan runcit akan berlumba-lumba naik harga..
masa tu menyesal pun tak guna dah..

38 comments:

  1. kerajaaan lanun celaka ni buat macam2 alasan merapu,nak kelentong pelbagai lapisan rakyat..
    semua alasan dr isu subsidi,terendah la,penyakit la,muflis la..
    bebal bin bangang yg mana masih percaya kat diorang..

    ReplyDelete
  2. Haha... dh bagi banyak subsidi pon x tahu nk bersyukur.... naik harga sikit jerk nak marah2... klu nk banding kn negara lain... jauh lebih mahal... semua benda nk murah... nk itu.. nk ini... sikit2 marah kerajaan... ko ingat kerajaan nie banyak noh duit ?? nk cetak byk2 ??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bro..jgn la compare dgn negara yg nilai mata wang mmg tinggi...even hrga gula rm5 sekilo..gaji diorang brrapa..?kerajaan guna istilah subsidi nk bg nmpak baik..duit subsidi tu dr mana..?duit rakyat gak kan..itu tanggungjwb kerajaan yg memerintah kena bg..n bukan xcukup ape kerajaan bg skang..tp dgn keadaan hr ni..kita rakyat deserve better..jgn ckp duit kerajaan xcukup kalau kerajaan xpandai nk manage duit tu...

      Delete
    2. aku sokong....tak usah lah layan dgn diorang yang tak tahu apa2 nie.sivic minded geng umno ni.

      Delete
  3. nape beli kt giant..nape x bli dr supplier je?

    ReplyDelete
    Replies
    1. harga tak akan turun banyak. kurang 5 sen sahaja.

      Delete
  4. kerajaan mmg tak bayak duit, sbb tu dia beli gula daro robert, lepas tu kasi naik harga sbb nak buat duit...

    cuma yg sakit peniaga kecil kecilan, sbb diorang jual air jus pun singgit satu, kalau kedai kopi kat hotel besar segelas jus bebelas ringgit, jadi tadek masalah... ni beli air dari peniaga kecil, kantin sekolah, naik dari rm1 ke rm1.20 pun mak bapak jugak yg bising... makbapak yg minum jat hotel tak bising sbb anak diorang tak minum kat kantin pun, ataupun anak diorang pi sekolah private, mmg makan semua sekaligus bayar beratus ribu setahun...

    ReplyDelete
  5. negara lain mahal pasal mmg takde gula...negara kta mg de gula pn mhal gk..yg cmpare ngn negara tkde gula mmg laa...appaaaa

    ReplyDelete
  6. Entah-entah kalu orang memerintah, harga gula kini sudah RM5.00 sekilo kot!!!

    ReplyDelete
  7. AKU PEDULI APA HARTA AKU BANYAK DUIT AKU BANYAK AKU KAYA RAYA AKU PUNYA KUASA.. AKU PEDULI APA INI NEGARA AKU YANG PUNYA..HASIL MAHSUL BINI AKU, ANAK2 AKU DAN SUKU SAKAT AKU YANG PUNYA. SIAPA PANDAI BODEK DAN PANDAI KIPAS.. DIA AKAN HIDUP SELESA DALAM SYURGA AKU. SIAPA MAU LAWAN AKAN AKU PENJARA..WAKAKAKAAAAAAAAAAA

    ReplyDelete
  8. Klu kerajaan laen merintah malaysia nie jd mcm negeri K****tan yg mundur 60 taund belakang dari pembangunan dunia kot..klu perintah gaya islam, kenapa xmasyur macam kerajaan islam yg dulu...nk kata xder duit, bnyk jer aku tgk balak kua dari negeri tu...bnyk jer projek aku tengok yg jln n bnyk je umah2 besar kat sna yg aku usha..... kt sana aku rasa pompuan mrk pakai emas plg bnyk d malaysia klu aku xsalah la kan.... tp knp negeri tu xmaju... sbb rkyt xbyr cukai...n itulah rakyat kite suka pada parti pembagkang...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btul ke rakyat kelantan xbayar cukai..?cakap biar ada fakta bro..n apakah maksud maju tu..?bangunn besar2...ada byk pub disco..byk pusat hiburan..?buat ape nk buat semua tu kalu rakyat tak memerlukan..membazir..kalau anda seorang cikgu dgn gaji rm4k sebulan..hidup di kl ngn kelantan..mana akan lg senang..?

      Delete
    2. Gaji 4k di KL vs gaji 4k di Kltn. Tinggal KL dapat gaji terus habis bayar mcm2.... Kltn dpt gaji separuh utk bayar macam-macam dan ada lagi baki untuk buat banglo...

      Delete
    3. Masalahnya boleh dapat ke gaji 4k kat kelantan tu???

      Delete
  9. Bodoh betul la makhluk yang komen kata negara lain lagi mahal. Mungkin fanatik UMNGOK, terlalu banyak baca Utusan Malaysia ataupun tak pernah duduk kat negara luar. Kalau akal n ilmu singkat jgn nak komen mcm tu bro/sis. Kalau convert mmg la nampak mahal barangan kat negara lain. Tapi cuba convert kan gaji diorang. Tak ke gaji sebulan diorang dah 6..7 bulan gaji kita? Gaji pekerja kilang kat Singapore pun lagi besar dari gaji bebudak degree kat Malaysia yang dah 2 thn kerja la. Tapi aku tau jawapan apa yang org2 bodoh mcm tu akan jawab nanti. "Kalau x happy duduk kat Malaysia pindahlah ke negara lain". Mmg typical fanatik buta tuli nyer jawapan. Pastu tuduh orang yg tak bersetuju n menentang tu penyokong pembangkang. Kesian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya setuju 100% pendapat anda..cai2 ni semua mana reti fikir!!

      Delete
    2. Betol Betol Betol

      Delete
  10. A sick person will always be sick until he gets the right medicine. Love of the world is an illness thet can be healed by loving The Hereafter more than the world. Hold fst to what Allah had commanded and stick to the way of the Prophet and His companions.

    ReplyDelete
  11. kerajaan ni rakyat yang tentukan...menteri tu kerja dengan rakyat...kalu rakyat susoh...xade gunalah ade pekerja...ke gane?baik turun lantik org lain...mgkin org yg ade rezeki lebih sikit,duit byk sikit..kerja best sikit...sedap lah korang ckp...yg org dlm mesia ni ramai lg susoh..yg susoh ni nak di bantu...bkn kepada yg dah kaya...kamu dah banyak duit..beranak atas duit..jadi ckp byk dgn kamu pun smp bila2 kamu xakan paham persaan kami yg susah..

    ReplyDelete
  12. Barang Naik...Bila Naik...Baru Naik...Berapa Naik..Banyak Naik...

    ReplyDelete
  13. subsidi tu ialah perniagaan kerajaan.... lagi banyak subsidi lg bnyk masukkkkk..... dulu datuk nenek aku buat bendang x dak subsidi pun dapat lg banyak.. sekarang ??????? susah mau cerita..... tak percaya p tengok harga n kualiti racun yg bn bg ngan beli kat kedai...?? hampa pikiaq la sendiri...

    ReplyDelete
  14. tentunye ker kalu pembangkang memerintah harga barang tak naik naik.....
    tips: kurangkan penggunaan gula
    bumi Allah ni luas,rezki Allah terlalu banyak...mintaklah selalu dgn Nya.

    ReplyDelete
  15. kalau lah tiada parti pembangkang kat malaysia ni...aku percaya, akan wujud dunia yg kaya tambah kaya dan yg meskin tmbah mskin. kebajikan rakyat akan terus terabai dan yg kaya terus menjadi raja.

    ReplyDelete
    Replies
    1. alah.. buta ke rabun.. pembangkang tu pun kayo rayo.. tak nampak ke? atau buat buat tak nampak?

      Delete
  16. cakap je lebih... peniaga tu dok tunjuk bill dia beli gula je.. napa tak tunjuk berapa harga air dan makanan yang dia dok jual tu...gula naik dua puluh sen se kilo... dia dok naikkan harga air.. 20 sen segelas... sekilo gula leh buat berapa ratus gelas...siapa yang rompak siapa... ke peniaga tu dok rompak pelanggan.. dia sedar tak?...kalut betul mamat tu.

    ReplyDelete
  17. orang beniaga pon nk bising ke...brg naik korg pon naik harge minuman...naik plak tu mcm ci...klu yg btol2 susah tu lainlh....tapi xde plak diorg bising....puak2 fackatan ni je yg lebih2...

    ReplyDelete
  18. hahahahahaha....

    undilah BN.....
    kompem Barang Naik....

    Hahahahahahaa.....

    Jom Kasi Tukar Satu Kali... dah puluh tahun printah negare... smakin lame smakin susah...

    Try sekali tengok macam mane...

    Kalau susah macam BN printah skang, Kite tukar la balik... 5 taun je... bukan lama pun...


    Hidup ABU....

    ReplyDelete
  19. Tu lah orang melayu...

    Pandai jaja air gula je.

    Cuba la niaga part kete ke, barang elektrik ke? barang wat rumah ke? Barang makanan asasi ke?

    Mungkin kerajaan boleh kurangkan harga gula gila-gila dengan mengambil subsidi untuk perubatan.....

    ABU! ABAI!

    ReplyDelete
  20. Merapu.... i tak side mana-mana dan mmeg tak suka inflasi... tetapi kenaikan harga ada kaitan dengan globalisasi perdagangan. Malaysia seperti negara-negara pengguna lain terpaksa akur dengan harga gula dunia dan pengeluar-pengeluar gula dunia...., kalau di lihat harga gula mentah dan harga gula telah di proses tidak lah jauh berbeza... Jadi sebelum anda membuat andaian check fakta....

    ReplyDelete
  21. di uk harga susu segar 20 tahun dulu dengan tahun 2012 masih sama. senangnya minum susu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bodoh apa hang ni. Bingai kot?

      Delete
  22. ha ah lah betul tu harga susu di uk. aku ingat duduk uk 20 tahun dulu harga susu 99 pence aje.

    ReplyDelete
  23. BRO TOLONG KIRA....
    1. SATU BRIM =RM 500 . BAHAGI 55 TAHUN MERDEKA,
    BERAPA DAPAT???/
    2. BAUCER BUKU RM200 . BAHAGI 55 TAHUN MERDEKA,
    BERAPA DAPAT???/
    3. SEUMUR HIDUP = RM3000 UTK PEJUANG TANAH AIR.
    BAHAGI 52 TAHUN MERDEKA, BERAPA DAPAT????
    ( KALAU TERKORBAN HANYA DOA DAN AMALAN YANG
    DIPERLUKAN)
    4. SEPATUTNYA TANGGUNG JAWAB KERAJAAN MENYEDIAKAN BIASISWA KEPADA SETIAP RAKYAT YANG MELANJUTKAN PELAJARAN KE PERINGKAT YANG TINGGI...SEPERTI TERMAKTUB DALAM PERLEMBAGAAN NEGARA ...TETAPI SAYANG DAH DI PINDA PERELEMBAGAAN NEGARA OLEH UMNO JUGA - SIAPA YANG HINA RAJA SEBENARNYA??? UMNO???

    ReplyDelete
  24. kau tahu,kg aku,perak dan penang...harga barang runcit bapak mahal gila..tapi kat melaka,murah beb...bn pgang melake..perak dn penang,aku tk tahu siapa yg pgang ;)

    ReplyDelete
  25. Saya ada buat kajian lebih 300 barang2 di Tesco, Mydin, Giant dan 99 Speedmart. Takde kesempatan lagi untuk Carrefour. List tu belum complete.

    Tapi saya ada buat summary list membandingkan semua harga barang untuk lebih 20 barang dan dapat berjimat RM40 untuk 20 barang. List barang2 tu boleh download kat http://www.konfius.com

    Sebenarnya list ni utk mak saya dan saya harap dapat update list ni setiap minggu walaupun dalam kesibukan bekerja.

    Ini youtube link untuk kempen kesedaran pengguna malaysia http://www.youtube.com/watch?v=8mCdL0sIXk0

    ReplyDelete
  26. SELAMAT MALAYSIA
    Ketua Pemuda Gombak MCA Yip Jiun Hann
    “U” Punya Bapa YIP KUM FOOK melakukan hal jahat, tipu wang orang, tipu WANITA, merosakan keluarga orang lain, makan duit Tokong………….telah membangkitkan orang ramai naik marah.
    “U” sepatut menasihat Bapa berkelakuan baik tetapi dengan dukacita sebaliknya “U” membangkitkan nama pemimpin Negara kita PM Najib Tun Razak dan Ketua MCA Dr chua Soi Lek pun bersama kelakuan mengapa orangramai tidak menyoalkan?
    “U” memang kurang ajar, sebagai seorang ketua pemimpin Pemuda MCA Gombak sepatutnya menjunjung pemimpin dan hormat Negara, bukan membusukan pemimpin dan menburokkan nama kebaikan Malaysia.
    Sekiranya “U” tak suka Negara Malaysia, lebih baik “U” dan Bapa “U” keluar Negera ini.
    Kita harap pemimpin kita mengambil tindakan kepada dia. Supaya nama kebaikan Malaysia dapat di pertahankan.
    Sekian, Terima Kasih.
    YANG BENAR,
    RAKYAT YANG SAYANGI MALAYSIA
    GOMBAK, SELANGOR

    SAVE MALAYSIA
    MCA Youth chief Gombak Yip Jiun Hann
    "U" Your father YIP KUM FOOK do evil, cheated money, deceit WOMEN, family confuses others, eat Temple money ............. Temple crowd are very angry.
    "U" should advise your father to do good things but with sadly "U" try to put bad name of our PM Najib Tun Razak and MCA chief Dr Chua Soi Lek , why people did not question it?
    "U" was rude, as head of MCA Youth leader should honour and respect our leaders, not try to destroy our leaders and make bad name of Malaysia.
    If "U" does not like Malaysia, the better "U" and your father can out of this Country.
    We expect our leaders to take action on him. So that the good name of Malaysia can be defended.

    Thank you,
    THE TRULY,
    People Who Love Malaysia
    Gombak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku pergi indon baru2 ni dgn maid aku jalan2 ke sana.harga gula klu convert dlm RM3.50 sekilo.Tepung pun lbh kurg.Sayur pun mahal.Gaji diorang dah lah murah teramat.Mcm mana diorg boleh hidup aku pun tk tau.

      Delete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive