Rujukan Maklumat

PENYOKONG BN BUAT PROVOK JATUH MOTOR, DIBANTU UNIT AMAL

Monday, 28 November 2011

JAMIL KHIR MINTA MB KEDAH JELASKAN ISU MADRASAH SALIHIAH - INI PENJELASANNYA


Jamil Khir ni hanya pandai nak bising dalam isu-isu  agama di negeri Pakatan Rakyat jer..
kalaulah isu tu benar-benar satu masalah besar kepada umat Islam dan benar-benar menyalahi syariat Islam takper le jugak..

Isu ni adalah isu yang sudah diputuskan oleh Majlis Fatwa Kedah sendiri..
bukan MB Kedah pandai-pandai buat keputusan sendiri..
semuanya dah dirujuk kepada Majlis Fatwa Kedah...

Apa lagi yang Jamil Khir tak faham ni..?
Malaysiakini

Kalau korang nak tahu.. 
Madrasah ni akan diganti dengan surau...
bukannya diroboh dan tidak diganti..

Madrasah Salihiah ini hanya waktu zohor dan asar sahaja yang ada orang datang bersolat...
waktu Subuh,Maghrib dan Isya' takde sorang jemaah pun...


Waktu zohor dan Asar tu pun hanyalah dihadiri beberapa orang dari pekerja Syarikat Takaful di kedai berhampiran..

Jadi dah tentulah akan lebih ramai orang yang akan datang bersolat (manafaat lebih besar) di surau baru apabila kawasan itu dibangunkan nanti..

MB juga menerangkan bahawa Majlis Agama Islam Kedah sudah pun menerima pampasan sebanyak RM1.48 juta dari pemaju..
nilai pampasan tersebut adalah mengikut nilai pasaran semasa...

Walaupun membayar pampasan...
pemaju tetap juga bersetuju dengan syarat Majlis Agama Islam Kedah yang mewajibkan pemaju menggantikan Madrasah yang dirobohkan itu dengan sebuah surau di tingkat bawah bahagian luar bangunan Aman Central...

Maknanya...
para Qariah tidak perlu masuk ke Pusat Membeli belah Aman Central untuk mendirikan solat..
Surau yang menggantikan Madrasah Salihiah itu pula boleh memuatkan jemaah seramai 400 orang dalam satu-satu masa...

Lainlah ceritanya kalau kerajaan Kedah robohkan Madrasah tu, kemudian tidak menggantikannya dengan apa-apa..
itu barulah korang patut nak marah..

Madrasah ini akan digantikan dengan sebuah surau yang lebih besar dan selesa..
kemudian surau itu pula dapat dimanafaatkan oleh lebih ramai orang berbanding dengan Madrasah lama..

Mari kita tengok video penerangan oleh MB Kedah ni sendiri.. 

Kalau kita ni berfikir secara bijak dan tidak mempolitikkan isu ini..
dah tentulah kita tahu bahawa surau baru itu akan membawa manafaat yang lebih besar kepada umat Islam setempat.

1 comment:

  1. ajijan ni bahlul..dia bukan tau apa tu..tergagap gagap ..dan cepat melatah ..maki orang tak tentu pasal..

    sedara..pihak madrasah tu bukan mau duit..duit berapa juta pun tak perlu..tapi tau tak...pemaju telah berlaku zalim..memaksa maik menerima wang..maik pulak haram jadah...pi ambek walaupun tak dipersetujui ajk surau tu..

    bodoh betul yang keje bahagian wakaf ni..dapat komisen ni...dalam mesyuarat pun..mad zaki ni perangai macam babi....

    sombong bongkak angkuh..dek ajijan jugak...
    robohlah kalau berani...
    sekali roboh..pas kedah pasti di pijak pihak dan roboh selama lamanya...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive