Rujukan Maklumat

PENYOKONG BN BUAT PROVOK JATUH MOTOR, DIBANTU UNIT AMAL

Friday, 14 October 2011

ZAKAT RM275 JUTA SETAHUN , BARU KELUARKAN RM86,471,245.76


Banyak perkara dan jabatan-jabatan di negara kita ini yang ditadbir oleh mereka yang bukan dari kalangan "ahli"nya..
bila jadi macam tu maka akan berlakulah kepincangan didalam perkara yang diuruskan itu..

Sebagai contohnya, adalah zakat..
bila bab pengurusan mengumpul zakat,memang mereka begitu tekun dan cekap..
tetapi bila masuk bab pembahagian, seolah-olah tidak cekap... 
samada tidak cekap atau tidak mahu menjadi "cekap" aku pun tak tahu..



hakikatnya,masih ramai lagi orang yang menjadi fakir miskin dan susah sedangkan wang zakat masih berbaki ratusan juta...

sepatutnya, orang yang diberikan kuasa menguruskan duit zakat ini memastikan bahawa golongan fakir miskan dapat keluar dari zon kemiskinan mereka...

teringat kata-kata Saidina Umar r.a.
                                 “Apabila engkau memberi zakat, kayakanlah mereka”.
mari kita lihat..
dari jumlah RM275 juta tersebut 
(yang dibangga-banggakan oleh Jamil Khir)
berapakah yang telah disalurkan setakat ini..?




Adakah orang yang diamanahkan untuk menyalurkan zakat ini kepada fakir dan miskin tidak buat kerja..?
atau adakah mereka suka melihat jumlah wang yang begitu banyak didalam akaun walaupun masih ramai lagi yang tidak dapat pembelaan dari pusat zakat..?

Kita perlu ingat..
umat Islam masih ramai yang susah dan sebenarnya ini..
adalah hak mereka..


Yang paling tak tahan tu siap mensasarkan RM 280 juta kutipan zakat pada tahun ni...
rakyat yang susah saban tahun semakin bertambah..

3 comments:

  1. erm...susah nak cakap...tapi kat tv 3 program bersamamu tu ada lak org fakir miskin.. masuk tv baru lah dapat bantuan..kalo tak....

    ReplyDelete
  2. aku pernah jumpa dengan orang yang pernah masuk di dalam rancangan bersama mu...hidup dia tidak jugak berubah.. rancangan tu hanya mahu penaja sahaja.. bukan betul2 mahu tolong orang susah..

    ReplyDelete
  3. Dalam rancangan bersamamu, kebanyakan hanya bagi ikan bukan bagi pancing.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive