Rujukan Maklumat

PENYOKONG BN BUAT PROVOK JATUH MOTOR, DIBANTU UNIT AMAL

Thursday, 25 August 2011

KECEWA PUSAT ZAKAT KURANG AJAR.


Aku merasa kecewa...
berasa marah dan rasa-rasanya nak maki hamun jer pusat zakat ni..
kerana, mereka inilah penyebab utamanya seorang janda dari 12 orang yang pergi ke gereja itu telah memilih gereja untuk mendapatkan bantuan..

 yer kerana pusat zakat...

aku nak maki hamun carut marut... 
tapi cukuplah sekadar aku katakan sikap BODOH pegawai zakat ni telah banyak menyusahkan golongan miskin.. 

Janda ni pernah dibiarkan terkial-kial oleh pusat zakat dan membiarkan dia dibebani hutang yang tidak mampu dilangsaikan,beliau berhutang itu pun disebabkan janji yang telah diberikan oleh pusat zakat


memang KURANG AJAR!!
memang celakalah pegawai-pegawai  yang tidak menjalankan amanah bagi pihak pusat zakat..
pusat zakat pun satu,tidak memantau golongan miskin dan susah..

bila dah kecoh satu negara barulah terhegeh-hegeh nak tunjuk muka... bukan kesian kan orang miskin tu,tapi kerana takut media dapat berita pusat zakat tidak menjalankan tugas.

Dr Asri Zainal Abidin yang menemui janda ini dirumahnya mengatakan bahawa janda ini masih lagi beragama Islam,janda ini pergi ke geraja hanyalah untuk mendapatkan bantuan kewangan bagi meneruskan hidup..

Asri berkata “Dia (janda tersebut) juga pergi ke bahagian kebajikan masyarakat, juga tidak dilayan. Dia bekerja untuk meneruskan hidupnya yang sempit.


“Di tempat kerja, melihatkan keadaannya yang susah dan miskin maka ada rakan sekerja yang beragama Kristian mencadangkan untuk dia pergi ke suatu tempat yang mudah dan mesra dalam memberikan bantuan.


“Di situlah bermula hubungan dia dengan pihak gereja. Apa tidaknya, dia susah, kehidupan terhimpit dan anak-anak yang masih kecil memerlukan makanan dan perlindungan,” kata Asri sambil menambah, “pihak gereja membantu keperluan hidupnya.”

“Anak-anaknya diterapkan ajaran Kristian oleh pihak gereja. Diajar nyanyian keagamaan dan nilai-nilai budi tertentu. Baginya, dilakukan semua itu untuk hidup."

Katanya, dia diberikan wang dan menziarahi keluarganya, malah mereka tidak menjadikan dia peminta sedekah, tetapi mereka menggunakan pendekatan “mesra dan sayang”.


menurut Asri lagi “Hati janda tersebut terpaut dengan kehalusan budi. Walaupun saki baki akidahnya membantah untuk dia menukar agama, tetapi dia tidak dapat menafikan perasaan sayang dan terhutang budi kepada pihak gereja yang berjasa menyelamatkannya,”.

Dimanakah pusat zakat kita... baitulmal kita.. JKM kita..?
semua tidor?!!!

6 comments:

  1. kes ni kena tepuk kepala umat islam ni.. dan juga jabatan2 yang berkenaan...

    ReplyDelete
  2. Nak buat macam mana wang zakat telah dikikis oleh BN la ni tinggal serda dan hampas saja

    ReplyDelete
  3. betu tu.. sepatutnya wang zakat ni kena perabihkan pada golongan yang berhak tu.. tapi sekarang ni dorang nak berniaga lak dengan duit tu..

    ReplyDelete
  4. sedih rasanya melihat pegawai agama yang berkerja xda amanah,kita mula nak bertindak bila dah tersepit,dah lah sekarang ajaran islam sendiri pon sukar nak diserakan..jika ada ustaz2 or ulamak2 yg berani menegakan islam,mereka pulak jadi mangsa fitnah..so kalau orang islam boleh murtad siapa yang kita salahkan?...berjalah kerana ALLAH bukan sekadar berkerja untuk syaitan(nafsu semata2)

    ReplyDelete
  5. semua wang zakat di sapu bersih...pusat zakat tak bersalah, tapi yang mengurus itu yang bersalah...gila...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Blog Archive